vineri, 6 martie 2015

Decontul lentilelor - o problema cu iz de interes pentru un functionar al M.J. !

Sursa: www.snlp.ro

Cucul, lentila si statutul

glassesAdresa transmisa astazi catre MJ si ANP (nr. 259/SNLP si 21/FSANP)

Nu apucam sa rezolvam o speta ca apar alte doua provocari. Astazi puteti citi detalii despre divergentele privind decontul lentilelor dar tot astazi am aflat despre o noua incercare subtila de data asta a ANP de a mai brutaliza un drept al personalului prin intermediul Regulamentului de aplicare a legii privind executarea pedepselor. Detalii in scurt timp.
---

Stimate domnule ministru

Va aducem la cunostinta faptul ca Sindicatul National al Lucratorilor de Penitenciare (SNLP) si Federatia Sindicatelor din Administratia Nationala a Penitenciarelor (FSANP) au luat act de publicarea pe pagina MJ, in procesul de transparenta decizionala, a proiectului de ordin care priveste decontarea lentilelor pentru ochelari, ca drept al presonalului cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, intr-o forma care nu a fost discutata cu sindicatele si solicita modificarea ordinului conform aspectelor convenite ANP-MJ-sindicate. 

SNLP si FSANP apreciaza ca procedura prin care MJ a elaborat proiectul nu respecta prevederile Acordului privind transparenta decizionala si nici principiile etapei de consultare intrucat in mod evident au fost ignorate aspectele stabilite in grupurile de lucru, forma publicata in prezent pentru observatii, modificand dramatic modul de acordare a dreptului.

SNLP si FSANP au inteles necesitatea armonizarii prevederilor HG nr. 1996/2004 cu cele ale Legii nr. 293/2004 republicata, insa modificarile operate prin prin HG nr. 864/2014 fara consultarea sindicatelor, se indeparteaza de la temeiul in baza caruia au fost aprobate. Prin HG nr. 864/2014 s-a produs o nedreptate majora eliminandu-se dreptul pensionarilor si al copiilor salariatilor la dispozitive medicale si proteze dentare contrar Legii nr. 293/2004 pe care se intemeiaza hotararea, motiv pentru care SNLP-FSANP vor depune o solicitare de modificare a actului normativ mentionat.

Referitor la ordinul in discutie, plecand de la o situatie anterioara in care cuantumul deconturilor nu era limitat, s-a stabilit pentru viitor un plafon general de decont in valoare de 150 de Euro si unul special de 300 de Euro la care se pot incadra foarte putini salariati, cu mentiunea ca este vorba despre plafoane maximale. Au fost luate ca referinte, media sumelor cheltuite cu aceasta destinatie in anii anteriori precum si studii de piata. Subliniem flexibilitatea manifestata de sindicate in acest sens, intrucat se pare ca acest aspect a fost tratat cu lejeritate si s-a considerat ca probabil limita de suportabilitate este mult mai mare, de aceea trebuie testata cu orice proiect emis.

In cadrul grupurilor de lucru constituite inclusiv la nivel MJ, nu s-au produs dezbateri divergente privind numarul plafoanelor sau cuantumurile stabilite, cu o singura exceptie, respectiv situatia in care domnul Mihai Cucu din cadrul Directiei elaborare acte normative a blocat o data in plus parcursul proiectului, exact inainte de semnare, solicitand noi studii de piata in fundamentarea sumelor indicate, ignorand insistentele ANP privind urgenta clarificarii situatiei sau ale Directiei economice din MJ care a sustinut varianta convenita cu sindicatele.

Studiile suplimentare cerute de domnul Mihai Cucu au fost realizate inclusiv de catre organizatiile sindicale, indicand plafoane maximale de peste 600 Euro (!). Blocajul indus de catre specialistul susmentionat precum si solicitarea studiilor de piata nu au fost insa decat pretexte pentru o finalizare subiectiva si unilaterala a proiectului prin diminuarea plafonului general la 110 Euro fara sa fie purtata nicio discutie cu sindicatele in acest sens si fara niciun impact logic al studiilor de piata asupra proiectului, plafoanele fiind diminuate si nu ajustate conform acestora.

Stimate domnule ministru, putem accepta necesitatea limitarii abuzului de drept insa nu acceptam suprimarea unul dupa altul a tuturor drepturilor pe care inca le mai confera statutul nostru special precum si permanentele incercari de a diminua plaja de drepturi ale unei categorii de salariati deja mult prea incercate in ultimii cinci ani, lansate de la nivelul ordonatorului principal. Mai precizam si faptul ca dreptul a carui reglementare se incearca prin acest proiect de ordin, este blocat de doi ani.

Marea parte a acestei perioade de blocaj este in stricta responsabilitate a unui functionar ministerial orientat din punct de vedere al opiniilor, in mod clar si declarat, doar de perspectiva unor posibile controale ale Curtii de conturi a Romaniei, atitudine nepermisa la nivelul structurii de elaborare a actelor normative din Ministerul Justitiei, institutie care are ca principal obiectiv “asigurarea condiţiilor înfăptuirii justiţiei ca serviciu public, apărarea ordinii de drept, a drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti”.

Putem intelege faptul ca desi in actualul Program de guvernare 2013-2016, la capitolul Justitie, este inclus obiectivul “reorganizarea penitenciarelor pentru asigurarea unor condiţii de deţinere conforme normelor internaţionale”, singura reorganizare produsa in sistemul nostru a fost cea marcata prin desfiintarea unui mare numar dintre posturile vacante, precum si faptul ca aceasta este o consecinta a crizei economice, insa este de neinteles situatia in care nu numai ca nu se indeplinesc obiective asumate chiar de guvern dar singura prioritate ramane aceea de a demotiva total putinul personal aflat in prima linie.

4 comentarii:

  1. de ce la noi trebuie sa fie asa de greu? la alte mistere se dau ordinele si apoi se intra in plata. la MJ trebuie cin'spe mii de aprobari si apoi.......regulamente de aplicare.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu ca merge foarte greu insa de aprox. 1 an s-a suspendat si plata. Pe langa aspectele de ordin administrativ, se pare ca sunt si unii functionari din MJ precum acest Cucu care pare sa fie rau intentionat in ce ne priveste.
    Acest ordin n-ar fi suportat nicio modificare daca nu existau la anumite momente niste abuzuri, de drept din pacate. Au fost unii precum un fost director de la Slobozia care a decontat nu mai putin de 70 milioane (!!!). Si cum si altii nu s-au lasat mai prejos, au decontat si ei cate 30-40 milioane pentru niste lentile.
    In acest stadiu ne-a adus, din pacate, abuzul de drept. Parerea personala...nesimtirea unora care s-a rasfrant asupra tuturor.
    Oricum, ordinul se va emite si speram ca demersurile sindicale sa aibe efect asupra plafoanelor.

    RăspundețiȘtergere
  3. Dar pentru sporul de studii superioare s-ar putea incerca o actiune in instanta?

    RăspundețiȘtergere
  4. Am centralizat adresele cu raspunsul fiecaruia din partea administratiei. Incercam sa gasim parghii. Deocamdata, din pacate, am primit un raspuns nefavorabil din partea CNCD. Puteti vizualiza raspunsul aici :

    https://allsoldotorg.files.wordpress.com/2015/01/raspuns-cncd-22-10-2014.pdf

    Este adevarat ca acest punct de vedere nu este definitoriu pentru un eventual proces. Avem insa si o htarare negativa pentru cei de la Severin. Am solicitat deja dosarul si studiem unde ar fi putut gresi in actiunea lor pentru a nu le repeta si noi. E un traseu alambicat si greoi, din pacate. Nu ne ajuta nici legislatia in vgoare. O sansa era pe ddiscriminare dar si aici avem un punct de vedere ce nu ne convine.

    RăspundețiȘtergere