Observaţiile SNLP cu privire la moficarea Deciziei 569:
Obs 1. (important!) - privitor la temei si preambul
Paragraful 2
al preambulului deciziei trebuie modificat astfel: "in vederea
stabilirii unui cadru unitar pentru planificarea, pontarea si compensarea muncii
prestate de personalul din sistemul administratiei penitenciare, peste durata
normala a timpului de munca, in zile de sambata si duminica, in zile de
sarbatoare legala si in celelalte zile in care conform legii nu se lucreaza". Aceeasi
formulare trebuie folosita si in titlul deciziei pentru consecventa in termeni
si armonizare cu modificarile legislative.
In plus,
este absolut clar faptul ca in privinta majorarilor de 75% Decizia
569/2012 modificata in 2015 nu este aplicabila in absenta OMJ 821/2015. In
preambulul deciziei precum si in cuprinsul acesteia sunt invocate o serie de
acte normative insa nu exista nicio referire la OUG 83/2014 sau OMJ 821/2015.
OMJ 821/2015 include totusi o serie de prevederi esentiale pentru calculul
majorarilor precum si un format de tabel pentru evidenta muncii. O prevedere
relevanta din OMJ 821/2015 este "art 3, al 3 - Majorarea se stabileşte
proporţional cu timpul efectiv lucrat în zilele respective, indiferent dacă
acest interval de timp reprezintă concomitent şi muncă suplimentară". Deconectarea
Dec569 de OMJ821 este oarecum riscanta cand se trece la aplicare, sugerand doua
tipuri de norme paralele raportate la acelasi act normativ emis pentru 2014
(OUG 103/2013) dar fara o conexiune clara intre metodologii si fara o legatura
cu legislatia salariala din 2015.
Obs 2.
In proiect
este invocat de mai multe ori ca temei un act normativ care nu mai este in
vigoare, respectiv OUG 103/2013. Prevederile corespunzatoare din OUG
103/2013 se mentin active prin OUG 83/2014. Trebuie gasita o modalitate de
trimitere care sa se raporteze la cadrul legislativ aplicabil. Este drept
ca si in OMJ 821/2015 se procedeaza la fel insa este oarecum ciudat sa invocam
in 2015 legislatia salariala pentru 2014
Obs 3.
Referitor la pct 6 - (3) In cursul anului 2015, munca evidentiata ca Tsl
si respectiv Trs, inregistrata pana la 01.01.2015 si reportata dupa aceasta
data, va fi compensata potrivit legislatiei in vigoare la momentul prestarii
acesteia, exclusiv prin timp liber corespunzator.” - Tsl si Trs inregistrat
pana la 01.01.2015 este o formulare redundanta, intrucat Tsl si Trs exact
astfel sunt definite la inceputul deciziei. Trebuie conditionat altfel - Tsl
si Trs necompensate pana la data de 31 dec 2014...
Obs 4.
Referitor la pct 5 din proiect - art 8 din decizie, alin 2: sintagma
"in considerarea caracterului permanent al unor servicii" este
oarecum armonioasa literar dar deloc specifica, iar sensul articolului are o
nota de ambiguitate generata de conjunctia "iar" cu care incepe ultima
teza a alin 2. Prevederea trebuie sa clarifice faptul ca plata majorarii nu
exclude dreptul la repaus saptamanal insa nu suntem convinsi ca reuseste acest
lucru. O formulare mai potrivita poate fi: (2) Pentru personalul care, potrivit
planificărilor si specificului activitatilor, îşi desfăşoară activitatea
şi în zilele de sâmbăta si duminica, se acordă majorarea
salarială prevăzută de art. ..., precum si un interval de 48 de ore
consecutive reprezentand repaus saptamanal, interval în care salariatul nu este
planificat în serviciu.
Obs 5.
Referitor la pct 7 din proiect - art 12 din decizie trebuie modificat
.
Stabileste un termen pana la care se face doar un raport statistic privind
compensarea strict cu timp liber. In realitate este necesara o raportare
completa cu privire la volumul exact al tuturor tipurilor de munca pe anul
anterior precum si situatia comensarii acestora atat cu timp cat si cu bani.
Apoi se specifica faptul ca raportul final va fi elaborat de 3 structuri fara a
se stabili o procedura sau un coordonator ceea ce face impozibila aplicarea.
Mai corect este sa se constituie o comisie cu componenta mixta din cele 3
structuri prin decizie DG ANP, altfel nu se va realiza nimic si se pierde in
derizoriu un demers posibil important. In plus cred ca DSDRP este importanta sa
fie reprezentata in comisie avand in vedere faptul ca 90% dintre probleme sunt
in operativ iar operativul este singura structura care pana in prezent si-a
facut bine lectiile cel putin pe evidenta muncii prestate/compensate. Totodata
sarcina de final este incerta: "...în funcţie de care se fac propuneri privind
suplimentarea statului de funcţii şi încadrarea posturilor vacante după
redistribuirea personalului între sectoarele de activitate.” Trebuie precizat faptul ca in raportul
intocmit, comisia stabilita prin decizie DG ANP, poate face propuneri
privind reorganizarea statelor de functii si ocuparea posturilor vacante.
Atat suplimentarea statelor cat si redistribuirea de posturi sunt operatiuni in
cadrul reorganizarii insa redistribuirea posturilor intre sectoare nu trebuie
sa fie un efect obligatoriu, precizat expres al unei statistici. Este de
preferat o prevedere mai generica insa concreta si alocata ca sarcina comisiei
care intocmeste raportul, astfel incat chiar sa se materializeze.
Cu stima
Stefan
Teoroc
Presedinte
SNLP
Presedinte
Federatia PUBLISIND
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu