Sursa: www.snlp.ro
2015 - anul majorarilor restante ale salariilor diminuate. Multiple surprize legislative
Stim ca multe au ramas neclare si mai stim ca multe altele vor deveni in scurt timp, insa
vom aduce putina lumina, fara sa ne arogam abilitati clericale
caracteristice sarbatorilor care urmeaza. Anul 2015 este putin altfel
decat ne asteptam insa nimic nu se pierde, totul se incaseaza, ca sa-l parafrazez pe Lavoisier si enuntul sau cu privire la conservarea materiei.
Trebuie inteles ca sindicatele in planul majorarilor salariale lupta pentru urgentarea platilor
si eliminarea restantelor, in mod similar echipamentului, insa despre
"restantele ca regula", vom vorbi mai pe larg in urmatorul articol.
Drepturile sunt recunoscute si pe cat posibil bugetate. Insa ANP pare o
structura suficient de mica cat sa se poata obisnui mai degraba cu
amanari si restante.
Blocajul salarial care a intrat in al saselea an de durata, genereaza situatii stranii. Salariile
sunt inghetate la valoarea din 2009, insa anul acesta adie prima briza a
unor cresteri. In imposibilitate de a aplica legea unitara de
salarizare din sectorul bugetar, guvernul pregateste pare-se o alta lege
iar in paralel, depresurizeaza pe rand si cu grija tandra, anumite
domenii intr-o ordine electorala, pardon, aleatorie. Educatia,
sanatatea, apararea insa vedem si alte sectoare.
Mai o majorare, mai o crestere, trec anii in liniste. Masa
de salariati din Romania apreciaza ca inca are ce pierde si prefera sa
conserve putinul. S-a observat cu ochiul liber in 2010 cand Romania a
incasat cea mai mare taiere salariala din Europa insa in strada au fost
cei mai putini protestatari comparativ cu alte tari. Sigur, este vina
sindicatelor. Poate crede cineva ca in martie 2011, in Londra, sindicatele au
scos jumatate de milion de oameni pe strazi spontan si din spirit
civic. Anii de comunism probabil ca inca isi spun cuvantul. Trebuie sa
mai ardem vreo doua generatii...
Dupa majorarea salariilor diminuate cu 25% in 2010, finalizata incomplet abia in decembrie 2012,
urmeaza acum restante la majorarea declarata a salariilor din anumite
sectoare. Suntem curiosi cate alte sectoare de activitate in afara de
noi vor inregistra restante la acest capitol. Titlul articolului este
deliberat de neclar ca si cadrul salarial actual: salarizarea
unitara este suspendata prin acte normative anuale tranzitorii care
ultraactiveaza normele anterioare salarizarii unitare. Atat a putut crea guvernul nostru dar bineinteles ca este vina FMI si a oricui altcuiva.
Si acum surprizele, ca sa intelegeti rostul articolului, titlul si preambulul. Nu
am amintit degeaba normele tranzitorii anuale de salarizare. Anul
trecut am avut OUG 103/2013 modificata de celebra OUG 47/2014 numita "a
lui Oprea" care a si generat primele majorari pentru munca prestata, de
dupa 2009. Ca orice ordonanta si aceasta a fost aprobata prin lege. Abia
aici vine partea interesanta. Ordonantele se aproba de guvern, legile,
in general, de Parlament (ca exceptie in 2010-2011 guvernul Boc si-a
asumat vreo 13 legi). Prin urmare legile prin care se aproba ordonantele
pot modifica respectivele ordonante ceea ce s-a intamplat si cu OUG
47/2014, fiind eliminata etapa obligatorie de compensare cu timp liber a
muncii in sarbatori si repaus saptamanal.
In 2015 avem si mai mari surprize produse exact prin acelasi mecanism. OUG
nr 83/2014 care reglementeaza salarizarea pentru 2015, a fost aprobata
cu modificari profunde prin Legea nr 71/2015 proaspat publicata in
Monitorul Oficial. Majorarile de anul trecut se mentin, cu plata
directa, fara compensare cu timp liber, insa se extind la mai multe
categorii de salariati. Despre aceasta lege in mod sigur vom mai vorbi
intrucat vine inclusiv cu o definire interesanta a normei-cheie in baza
careia se platesc salariile incepand cu anul 2010 definire care deschide
posibilitati inclusiv privind acordarea sporului pentru studii
superioare. Ramane de vazut cate din toate acestea vor putea fi
suportate de un buget declarat in crestere dar dovedit distrofic.
Norma-cheie (legislatia tranzitorie anuala):
- În anul 2015, pentru personalul nou-încadrat pe funcţii, pentru personalul numit/încadrat în aceeaşi instituţie/autoritate publică pe funcţii de acelaşi fel, precum şi pentru personalul promovat în funcţii sau în grade/trepte, salarizarea se face la nivelul de salarizare în plată pentru funcţiile similare din instituţia/autoritatea publică în care acesta este încadrat sau din instituţiile subordonate acestora, în cazul în care nu există o funcţie similară în plată.
Definirea normei-cheie realizata prin Legea nr. 71/2015
- Prin nivel de salarizare în plată pentru funcţiile similare se înţelege acelaşi cuantum al salariului de bază cu cel al salariaţilor având aceeaşi funcţie, în care au fost incluse, după data de 31 decembrie 2009, sumele aferente salariului de încadrare, precum şi sumele aferente sporurilor de care au beneficiat înainte de această dată, dacă salariatul angajat, numit sau promovat îndeplineşte aceleaşi condiţii de studii - medii, superioare, postuniversitare, doctorale -, de vechime şi îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii, specifice locului de muncă la data angajării sau promovării.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu