sâmbătă, 11 aprilie 2015

Mândru restanţier, servesc patria !

Sursa: www.snlp.ro
Mandru restantier, servesc patria!
Captura de ecran din 2015.04.10 la 01.04.38

Incepand de astazi incercam sa insotim articolele noastre sau cel putin o parte dintre acestea de caricaturi cu mesaj, adaptate la situatiile pe care le tratam in text. Speram sa ne ridicam la nivelul asteptarilor voastre si sa deschidem astfel un nou front in lupta pentru transparenta si demnitate profesionala. Un front pe care se va lupta cu creionul si guma de sters iar ranile pe care speram sa le producem vor fi usor de vindecat cu putin profesionalism si un strop de afectiune fata de salariatii uitati de cealalta parte a scuzelor bugetare. Nu ne repliem in pamflet ci il folosim in sprijin.
Am promis ca vom discuta despre restante, clarificand pe cat posibil situatia actuala precum si perspectivele. Insa nu vom reusi un diagnostic clar daca vom incerca sa pacalim medicul. Cu alte cuvinte, daca ne incapatanam sa ne consideram institutia-cheie din structura de aparare nationala a Romaniei, avem toate sansele sa ne setam niste asteptari false desi teoretic indreptatite. 

Sistemul penitenciar traieste in umbra justitiei si la propriu si la figurat. Ce e drept, probabil din cauza umbrei, la noi este mai mereu foarte rece. O realizeaza in mod direct si brutal din ce in ce mai multi dintre cei care in urma cu doar putin timp pretindeau ca fac legi si impart bugete, omitand ca penitenciarele sunt o parte importanta din societatea asta si ca trebuie investit in ele daca ne dam europeni si mizam pe reintegrare sociala.

Bugetul apararii si al internelor sunt in direct control al sefilor celor doua structuri, respectiv ministrii apararii nationale si afacerilor interne. Structuri-mamut cu bugete enorme si cu o dinamica de personal pe masura, elemente care justifica o flexibilitate decizionala mai mare, in probleme punctuale, inclusiv care vizeaza drepturile personalului. Sistemul penitenciar nu are propriul buget sub control, fiind ordonator secundar. Nu stim daca este de bine sau de rau, la cat de relevant este sistemul nostru in comparatie cu celelalte institutii din structura de aparare.

Nu trebuie insa sa ne uitam la politisti si in niciun caz la militari, jandarmi sau pompieri ca la salariati care o duc mai bine decat noi. La noi salariatii nu pot fi sanctionati direct, beneficiaza de sporurile de fidelitate si confidentialitate in aceleasi conditii ca in 2009, nu au avut restante la norma de hrana, au compensat dublu munca in sarbatori incepand cu 2012 si au primit majorari in decembrie 2014. Ceea ce nu se intampla la colegii din structura. Singurul minus relevant ar fi restanta istorica la echipament, perpetuata din 2007 si de care speram sa scapam in 2016 (vom ataca subiectul asta intr-un alt articol).

Insa pentru prima data in ultimii ani, ramanem in urma exact cand nu aveam niciun motiv. Avem lege, avem ordin, avem buget. De ce nu avem bani pentru majorarile salariale legale? In realitate, aveam bani insa doar pe hartie, conform proiectului de buget care mai nou se imparte pe trimestre inca de la inceput de an, cu posibilitati de interventie pe final de trimestre. Iar in februarie s-a tras linie. Ministerul Finantelor Publice a impus MJ sa mute din bugetul nostru 40 milioane de lei in a doua jumatate de an.

Exact banii necesari pentru echipament si majorari. Deci problema nu se pune "daca luam banii?" ci "cand luam banii?". Cu mentiunea ca drepturile se vor plati retroactiv. Interesant este faptul ca astfel de mutari de sume din buget in trimestrele III si IV s-au produs si la celelalte ministere din structura de aparare care au reusit totusi sa plateasca majorari incepand cu luna ianuarie. Atat MJ cat si ANP s-au interesat de solutiile gasite la interne si aparare, constatand ca platile au fost posibile avand in vedere numarul mare de pensionari si vacantarea unor posturi finantate.

MJ/ANP nu au la indemana astfel de solutii astfel incat singura varianta a fost sa obtina o retrimestrializare a bugetului prin realocarea sumelor mutate in februarie. MFP nu a acceptat aceasta varianta insa a acceptat totusi ceva. Altfel nu s-ar fi putut plati nimic in aprilie. Cele 4 zile de majorari precum si suma integrala (!) pentru echipamentul pe 2014 platita in aprilie cum nu s-a mai intamplat demult, au fost posibile prin cateva artificii si ceva asumare. ANP si-a asumat majorarile iar MJ echipamentul si nu voi intra in detalii desi le cunoastem. Este mai mult riscant decat relevant sa detaliem.

In momentul in care au devenit certe platile susmentionate, precum si luand in considerare sarbatorile, SNLP-FSANP au lasat adoptarea unei decizii comune privind actiunile in continuare, pentru jumatatea lunii aprilie nu fara a transmite MJ/ANP pozitionarea ferma a sindicatelor in directia eliminarii complete a restantelor la plata drepturilor de natura salariala. Inainte de sarbatori, din partea MJ s-a receptionat un mesaj informal de implicare in sensul corectarii situatiei prin toate metodele posibile. Stim ca ministrul justitiei a inteles si a preluat aceasta prioritate.

Prin urmare, scopul urmatoarei perioade este sa urgentam plata majorarilor salariale (75%, 50% si 100 lei) la zi si nu dupa rectificarea bugetara din iulie, precum si sa clarificam/asiguram acordarea majorarii de 100 de lei salariatilor din sectorul medical, reintegrare si din penitenciarele-spital. In plus se mentin active toate solicitarile transmise anterior de noi, inlcusiv lista de 75 de probleme conceputa de SNLP si aflata in prezent in lucru la nivelul structurilor din ANP.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu