joi, 21 mai 2015

Penitenciare - necesarul real de personal !

Captura de ecran din 2015.05.21 la 10.39.37Sursa: www.snlp.ro

Totul pe unul si unul pentru douazeci. Primele rezultate ale planului propus de SNLP - Sistem Standard

Va aminititi initiativa recenta a SNLP privitor la standardele din sistemul penitenciar. Ei bine, nu am reusit sa rezistam tentatiei de a impartasi cu cititorii nostri stirea ca standardizarea a relevat deja aspecte fantastice, la care nici SNLP nu s-a gandit intial, daca este sa luam in calcul impactul rezultatelor.

Ideea noastra, imbratisata de ANP, motiv pentru care respectam atat intentiile cat si efortul de a face dovedite de administratie dar si de unitati in acest plan, a plecat, pe scurt, de la un scop simplu si anume necesitatea identificarii necesarului real de personal plecand de la legislatie si nu de la organigramele proiectate acum multi ani si insuficient analizate/actualizate.

Vedem ce scrie in regulamente si vedem cum arata situatia din teren dar daca ar fi sa ne lamurim cum ar trebui sa stea lucrurile cu adevarat, observam imediat neconcordante si constatam ca in materie de resurse umane nu exista o politica unitara a ANP in toate unitatile precum nu exista situatii identice, fiecare unitate confruntandu-se cu o paleta proprie de probleme.

Fie avem mult mai putine rezerve decat trebuie, pentru paza perimetrului (cu precizarea ca deseori nici in statul de functii nu mai sunt posturi vacante), fie ne trezim cu niste fise ale posturilor facute pentru 10 oameni, fie un agent ajunge sa indeplineasca functii de conducere din corpul ofiterilor, prin decizii de director, avand doar raspunderi nu si remuneratie. Toate aceste compromisuri se fac pe considerentul incert al lipsei de oameni.

Bine, bine, am inteles perfect lucrurile de mai sus insa am vrea sa stim cati oameni ne lipsesc exact iar pentru asta, logic, trebuie sa aflam mai intai cati ne trebuie cu adevarat. Lucru care nu s-a facut niciodata in sistemul nostru. Si am pornit la drum: grupuri de lucru, simulari, culegere de date, corespondenta cu unitatile... In final, dupa cateva luni de zile, am reusit sa avem standarde distincte pe tipuri de unitati.

Apoi au fost alese doua unitati care si-au calculat necesarul de posturi/oameni aplicand standardele convenite la nivel ANP iar la verificarea rezultatelor realizata acum cateva zile in ANP putem spune ca s-a produs o adevarata lovitura de teatru! Pe calculele ANP (standardizare comprimata la maxim) una dintre unitati (cealalta nu a mai fost analizata) trebuie sa aiba o schema mai mare cu 50% iar pe calculele unitatii schema trebuie dublata! Si vorbim despre posturi prevazute nu ocupate.

Constatarea de mai sus a generat un adevarat ambuteiaj de opinii si reactii care de care mai rastite sau surprinse. De ce situatia asta, este prea mult, exagerat, eroare, standardizarea a fost inteleasa gresit, nu trebuie totul dus in absurd etc... SNLP invita la calm! Situatia trebuie observata atent si in liniste, standardele fiind perfectibile. Tocmai acest exercitiu ne poate ajuta sa avem in final o situatie cat mai aproape de real.

Nu suntem inconstienti sa credem ca guvernul ar putea fi de acord cu dublarea posturilor prevazute pentru sistemul penitenciar (in prezent sunt 15.000 dintre care sunt ocupate 12.400) astfel incat Romania sa depaseasca Marea Britanie la raportul detinuti/personal. Vrem doar sa ne recunoastem corect si sincer problemele astfel incat sa incepem pas cu pas reparatiile.

Am fost deopotriva amuzati dar si satisfacuti (sindicaliceste) sa aflam ca in unitatea susmentionata, pentru un anumit tip de misiune din operativ (nu intram inca in detalii) in prezent sunt prevazute 5 posturi in timp ce aplicarea standardelor de catre ANP a indicat un necesar de ... 56 de posturi! Sa mai spunem ca aplicarea standardelor de catre unitate a indicat un necesar de... 96 de posturi???

Este evident ca acolo unde acum se descurca 5 oameni, daca aducem de maine 96, nu numai ca vor disparea definitiv restantele la recuperari si concedii ceea ce este bine, dar probabil ca se va inregistra o calcare acuta pe bombeuri suprapusa pe un sindrom de plictiseala cronica, riscand sa constatam ca 70% din personalul respectiv nu poate primi un volum corespunzator de sarcini pentru a umple 12 ore de munca.

Atunci, de unde vine beleaua? Regulamente prost elaborate, particularitati ale unitatilor care influenteaza major standardizarea, elanul muncitoresc al unor manageri care si-au spus "las' sa bagam in plus ca taie ei daca trebuie!"? Totusi, daca regulamentele sunt bune iar standardele sunt facute dupa acestea, insa rezultatul standardizarii este apreciat ca eronat, ce ramane de aplicat si de respectat? Multe intrebari, putine raspunsuri. Suntem inca departe de finish dar parca vedem o luminita in tunel. Sa fim optimisti. Demersul este avansat iar regresul imposibil. Mergem inainte!

Linkuri la subiect:
ER PLAN SNLP - Sistem STANDARD

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu