Sursa: www.snlp.ro
Totul pe unul si unul pentru douazeci. Primele rezultate ale planului propus de SNLP - Sistem Standard
Va aminititi initiativa recenta a SNLP privitor la standardele din sistemul penitenciar. Ei
bine, nu am reusit sa rezistam tentatiei de a impartasi cu cititorii
nostri stirea ca standardizarea a relevat deja aspecte fantastice, la
care nici SNLP nu s-a gandit intial, daca este sa luam in calcul
impactul rezultatelor.
Ideea noastra, imbratisata de ANP,
motiv pentru care respectam atat intentiile cat si efortul de a face
dovedite de administratie dar si de unitati in acest plan, a plecat, pe
scurt, de la un scop simplu si anume necesitatea identificarii
necesarului real de personal plecand de la legislatie si nu de la
organigramele proiectate acum multi ani si insuficient
analizate/actualizate.
Vedem ce scrie in regulamente si vedem cum arata situatia din teren dar
daca ar fi sa ne lamurim cum ar trebui sa stea lucrurile cu adevarat,
observam imediat neconcordante si constatam ca in materie de resurse
umane nu exista o politica unitara a ANP in toate unitatile precum nu
exista situatii identice, fiecare unitate confruntandu-se cu o paleta
proprie de probleme.
Fie avem mult mai putine rezerve decat trebuie, pentru paza perimetrului (cu
precizarea ca deseori nici in statul de functii nu mai sunt posturi
vacante), fie ne trezim cu niste fise ale posturilor facute pentru 10
oameni, fie un agent ajunge sa indeplineasca functii de conducere din
corpul ofiterilor, prin decizii de director, avand doar raspunderi nu si
remuneratie. Toate aceste compromisuri se fac pe considerentul incert
al lipsei de oameni.
Bine, bine, am inteles perfect lucrurile de mai sus insa am vrea sa stim cati oameni ne lipsesc exact iar
pentru asta, logic, trebuie sa aflam mai intai cati ne trebuie cu
adevarat. Lucru care nu s-a facut niciodata in sistemul nostru. Si am
pornit la drum: grupuri de lucru, simulari, culegere de date,
corespondenta cu unitatile... In final, dupa cateva luni de zile, am
reusit sa avem standarde distincte pe tipuri de unitati.
Apoi au fost alese doua unitati care si-au calculat necesarul de
posturi/oameni aplicand standardele convenite la nivel ANP iar la
verificarea rezultatelor realizata acum cateva zile in ANP putem spune
ca s-a produs o adevarata lovitura de teatru! Pe calculele ANP
(standardizare comprimata la maxim) una dintre unitati (cealalta nu a
mai fost analizata) trebuie sa aiba o schema mai mare cu 50% iar pe
calculele unitatii schema trebuie dublata! Si vorbim despre posturi
prevazute nu ocupate.
Constatarea de mai sus a generat un adevarat ambuteiaj de opinii si reactii care de care mai rastite sau surprinse. De
ce situatia asta, este prea mult, exagerat, eroare, standardizarea a
fost inteleasa gresit, nu trebuie totul dus in absurd etc... SNLP invita
la calm! Situatia trebuie observata atent si in liniste, standardele
fiind perfectibile. Tocmai acest exercitiu ne poate ajuta sa avem in
final o situatie cat mai aproape de real.
Nu suntem inconstienti sa credem ca guvernul ar putea fi de acord cu dublarea posturilor prevazute
pentru sistemul penitenciar (in prezent sunt 15.000 dintre care sunt
ocupate 12.400) astfel incat Romania sa depaseasca Marea Britanie la
raportul detinuti/personal. Vrem doar sa ne recunoastem corect si sincer
problemele astfel incat sa incepem pas cu pas reparatiile.
Am fost deopotriva amuzati dar si satisfacuti (sindicaliceste) sa aflam ca in unitatea susmentionata,
pentru un anumit tip de misiune din operativ (nu intram inca in
detalii) in prezent sunt prevazute 5 posturi in timp ce aplicarea
standardelor de catre ANP a indicat un necesar de ... 56 de posturi! Sa
mai spunem ca aplicarea standardelor de catre unitate a indicat un
necesar de... 96 de posturi???
Este evident ca acolo unde acum se descurca 5 oameni, daca aducem de maine 96,
nu numai ca vor disparea definitiv restantele la recuperari si concedii
ceea ce este bine, dar probabil ca se va inregistra o calcare acuta pe
bombeuri suprapusa pe un sindrom de plictiseala cronica, riscand sa
constatam ca 70% din personalul respectiv nu poate primi un volum
corespunzator de sarcini pentru a umple 12 ore de munca.
Atunci, de unde vine beleaua? Regulamente prost elaborate, particularitati ale unitatilor care
influenteaza major standardizarea, elanul muncitoresc al unor manageri
care si-au spus "las' sa bagam in plus ca taie ei daca trebuie!"?
Totusi, daca regulamentele sunt bune iar standardele sunt facute dupa
acestea, insa rezultatul standardizarii este apreciat ca eronat, ce
ramane de aplicat si de respectat? Multe intrebari, putine raspunsuri.
Suntem inca departe de finish dar parca vedem o luminita in tunel. Sa
fim optimisti. Demersul este avansat iar regresul imposibil. Mergem
inainte!
Linkuri la subiect:
ER PLAN SNLP - Sistem STANDARD
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu