Abordările SNLP au fost multiple privind deficitul de personal, una dintre acestea concretizându-se ca principală revendicare la ultimul protest din 13 august 2015. "Muncim pe datorie, ruşine să vă fie!" prin solicitarea deblocării a 1000 de posturi. Ulterior, SNLP a solicitat ANP situaţia numerică a salariaţilor care îndeplinesc condiţiile de pensionare conform L223/2015 începând cu 1 ianuarie 2016, răspuns care a generat un număr de 428 de salariaţi în această postură. ANP susţine că monitorizează mişcările de personal însă SNLP apreciază că L223/2015 va crea un deficit de personal mult mai acut, având în vedere că ANP a luat în considerare strict data de 1 ianuarie 2016, primele luni ale următorului an urmând să reliefeze obiectiv această situaţie.
În considerarea datelor deloc îmbucurătoare privind personalul, voi încerca detalierea unor aspecte legate de încadrarea directă, aspecte ce pot îmbunătăţi stabilitatea instituţională din punct de vedere a resursei umane.
Selecţia individuală a unităţilor ce urmează a încadra agenţi de penitenciare;
Fiecare unitate îşi stabileşte necesarul resursei umane, funcţie de
natura obiectivelor de îndeplinit, din punct de vedere operativ şi
administrativ.
După
cele 6 luni de şcolarizare, agentul de penitenciare este încadrat ca “debutant” pentru o
perioadă de 6 luni, timp în care desfăşoară activităţi specifice în unitatea pentru
care a optat la înscriere.
Dupa
perioada de “debutant” (a
celor 6 luni prestate în aceste condiţii), administraţia locului de deţinere în
care a fost încadrat ca “debutant”, stabileşte prin decizie dacă agentul în
cauză îndeplineşte criteriile de a deveni “definitiv” şi va fi încadrat pe o
funcţie vacantă. Stabilirea dacă ”debutantul” face obiectul încadrării ca
“definitiv” se poate realiza prin susţinerea unor testări specifice sau
raportandu-se la caracterizarea şefilor de compartiment sub observarea
sindicatului reprezentativ.
Costuri mai mici cu şcolarizarea (de la 1 an la 6 luni).
Schimbarea sistemului de admitere în Snpap, apelându-se la o modalitate mult mai eficientă decât cea actuală, rigidă şi lipsită de sens în raport cu realitatea muncii de penitenciar;
În prezent, candidatul se
pregăteşte pentru susţinerea examenului de admitere, învăţănd materii
irelevante în contextul a ceea ce urmează să presteze absolventul. Deşi cultura generală îşi are sensul ei totuşi, cele două materii ce se cer la admitere nu sunt definitorii în stabilirea
unor criterii de departajare eficiente.
Ca idee, eliminând actualul sistem de încadrare apelând la încadrarea directă, examenul
de admitere se poate raporta la următoarele etape:
- examen psihologic categorisind
testele pe specificul unităţilor pentru
care optează candidatul; Munca
de
penitenciar presupune metode de lucru specifice, funcţie de categoria
deţinutilor încarceraţi: minori, tineri şi adulţi, categorisirea
unitatilor în acest context fiind de asemeni relevantă:
centre de detenţie, penitenciare, unităţi administrative – gen BAGR.
- susţinerea unor probe fizice
de nivel mediu, fără a se apela la probe ce pot face obiectul unor situaţii
discriminatorii (Ex.: o persoană ce se identifică din punct de vedere
psihologic cu interesul muncii de penitenciar să fie nevoită a susţine probe
fizice exagerate - nu de fiecare dată un atlet foarte bun reţine în dreptul său şi cele mai bune “circuite psihologice”); Cele două probe, psihologic
si fizic – probe eliminatorii;
- susţinerea unui examen scris
la legislaţia specifică;
- susţinerea unui interviu
analizat de următoarele persoane: director snpap, director resurse umane (anp
sau ales aleatoriu dintr-o unitate penitenciară), director al unei unităţi
penitenciare (plasat ca fiind cel mai eficient în sistem), director serviciul
educaţie (ales aleatoriu dintr-o unitate penitenciară şi în aceleaşi condiţii
ca în cazul directorului de unitate), psiholog de personal, o persoană
specializată în comportamentul non-verbal; Media notelor obţinute la cele două probe (examen scris şi interviu) să reprezinte nota de admitere sau respingere a candidatului.
Stoparea fenomenului “transfer” în unităţile de pe raza localităţii de domiciliu, pe cale de
consecinţă stoparea cheltuielilor necesare chiriei. În acest context ar fi utilă o statistică privind procentul de distribuire a absolvenţilor în alte unităţi decât cele în care îşi au domiciliul, reliefând totodată şi ponderea costurilor cu dreptul de chirie. Un calcul simplist s-ar referi la următoarea speţă:
Anual, prin intermediul actualului sistem
de încadrare (admitere în SNPAP cu şcolarizare pe o perioadă de 1 an), sunt
repartizaţi aprox. 200 de absolvenţi. În cea mai mare parte (să spunem un
procent de 75%) sunt repartizaţi în alte unităţi decât în cele în care
absolvenţii işi au domiciliul.
În consecinţă, aprox. 150 de absolvenţi vor
beneficia de chirie, drept estimat la o sumă de aprox. 600 ron/absolvent/lună. În total, 150 absolvenţi x 600 ron = 90.000 ron/lună – cheltuieli cu dreptul de chirie. Ori încadrarea directă elimină total aceste costuri.
Cu titlu de exemplu: în anul 2007, pe cale
directă, au fost încadraţi aprox. 600 de agenţi, echivalentul a trei generaţii
scolarizate la Tg. Ocna. Teoretic, dacă cei 600 erau încadraţi pe sistemul
actual (cu examen de admitere la Tg. Ocna şi şcolarizare pe 1 an), erau
necesare resurse financiare în valoare de aprox. 270.000 ron/lună pentru plata
chiriilor. Ori, pe cale directă, nu a fost generat niciun cost, pe alocuri, în
cazuri particulare poate existând situaţii de decont.
Stoparea fenomenului “transfer” stabileşte coordonate şi obiective mai clare de management a resursei umane în sistemul penitenciar.
De aici poate deriva o realizare a statelor de funcţii
reale, pe specificul şi categoria deţinuţilor din fiecare penitenciar. Ori
disciplina de stat va deveni o realitate şi nu o himeră, lucrătorii putând
beneficia de o adevarată formare profesională raportată la funcţia pe care o
ocupă în stat.
Situaţii
diverse - încadrare directă
Probabilitatea ca o unitate penitenciară să nu obţină
numărul cererilor de înscriere, necesare ocupării posturilor vacante
În această situaţie, unitatea respectivă apelează la
metode alternative de atragere a candidaţilor, în sensul punerii la dispoziţie
a unor facilităţi de genul: plata chiriei după încadrare (existentă deja ca
drept prevăzut), cazare gratuită sau la costuri negociate pe timpul susţinerii
probelor pentru admitere, eventual decontul unor cheltuieli cu efectuarea
trasportului necesar prezentării la examenul de admitere. O astfel de abordare deci, poate influenţa pozitiv atragerea candidaţilor acolo
unde nu există interes pentru munca de penitenciar.
Cristian T.
exista interes deoarece este un loc de munca sigur, respectat si interesant totodata. DAR..daca stam si ne gandim acel test psihologic este mult prea greu ..materiile nu prea au legatura cu ceea ce vei studia dupa promovarea examenului..iar dupa finalizarea studiilor esti departe de orasul tau.. desi ai familie..casa..iar statul ar scapa de aceste cheltuieli..tot timpul in Romania se alege varianta cea mai grea dar niciodata varianta simpla..poate se vor schimba criteriile de selectie si cu siguranta nr candidatilor va creste.
RăspundețiȘtergereIntotdeauna marile schimbari s-au declansat de la mici idei. Inca suntem departe de a implementa eficienta cat timp inca mai exista actori retrograzi in spectrul administratiei. E foarte greu sa scapam de cutume. Asta nu inseamna ca cedam. Poate, intr-un viitor mai apropiat, devine implementabila ideea. E doar o idee !
RăspundețiȘtergere