marți, 28 iulie 2015

SNLP trezeşte ANP !

Nr. 339/SNLP/28.07.2015
 
Catre, 
                
                Ministrul Justiei  
                Domnul Robert Marius Cazanciuc 
 
                Directorul General al Administratiei Nationale a Penitenciarelor 
                Domnul chestor de penitenciare Catalin Claudiu BEJAN 
 
                Stimate domnule ministru 
                Stimate domnule director general,

SNLP pune la dispozitia MJ/ANP proiectul Legii-cadru privind salarizarea personalului platit din fonduri publice pentru anul 2016.

Initiatorul proiectului, MMFPSPV a demarat consultari cu partenerii sociali pe tema proiectului incepand cu a doua saptamana din luna iulie 2015. In calitate de federatie sindicala reprezentativa la nivelul a doua sectoare de activitate (administratie publica si asistenta sociala) si trei grupuri de unitati (penitenciare, media, mediu), Federatia PUBLISIND care include in componenta 68 de sindicate (printre care SNLP), respectiv 44.000 membri, a participat la intalnirile organizate de MMFPSPV precum si la intalniri organizate de structurile sindicale relevante din sistemul public.


Pana la aceasta data, insa, initiatorul nu a pus in mod oficial la dispozitia sindicatelor anexa nr. VII a proiectului, corespunzatoare familiei ocupationale „aparare, ordine publica si siguranta nationala” din care face parte si sistemul administratiei penitenciare. Conform informarilor realizate de MMFPSPV, anexele care nu au fost puse inca la dispozitia sindicatelor au fost directionate de initiatorul proiectului catre ministerele de resort carora le revine raspunderea consultarii partenerilor sociali.

SNLP a asteptat rabdator convocarea unei intalniri de catre MJ sau cel putin de catre ANP cu organizatiile sindicale reprezentative la nivelul grupului de unitati ANP, intalnire care nu s-a realizat, motiv pentru care avem dreptul sa devenim ingrijorati. Am fi tentati sa prezumam buna credinta a angajatorilor nostri care fie au o anumita strategie, fie nu sunt in cunostinta de cauza, insa aflam cu enervarea de rigoare faptul ca la ministerul vecin si coleg, respectiv MAI, marti 21 iulie 2015 a avut loc intalnirea dintre minister si sindicate avand in dezbatere exact Anexa VII pe marginea careia au fost conturate observatii aprofundate.

Avand sentimentul ca asistam la un film deja vizionat de mai multe ori, precum si din lipsa acuta de timp, alegem sa renuntam la rolul de partener social mai mult sau mai putin consultat asumandu-ne o pozitie care nu ne este in mod normal atribuita. SNLP pune la dispozitia MJ/ANP proiectul legii-cadru precum si anexa VII, impreuna cu un format tabelar in care am structurat partea generala a legii prin comparatie cu Legea nr. 284/2010. Mentionam ca sindicatele au primit de la initiator proiectul in format needitabil motiv pentru care SNLP a trecut la treaba si a rescris textul integral. In prezent SNLP are in curs de redactare (format editabil) si Anexa VII, inclusiv grila de salarizare, anexa fiind procurata prin metode proprii si nu prin cele normale care s-ar fi incadrat in parametrii parteneriatului social.

In functie de interesul pe care MJ/ANP il manifesta in continuare pentru dialog, pentru constituirea unui front comun de lucru si pozitie intre angajator si angajatii reprezentati prin sindicate, in vederea ajustarii proiectului in conformitate cu interesele institutionale inclusiv ale masei de salariati din penitenciare, greu incercati in ultimii ani, SNLP isi exprima disponibilitatea de comunicare si de participare la elaborarea propunerilor privind salarizarea din sistemului penitenciar. Trebuie avut in vedere faptul ca noua lege schimba dramatic intregul sistem de salarizare desi evident ca include principii consacrate la nivel cel putin teoretic,  incepand cu anul 2010.

Manifestand deschidere, dam tonul la transparenta punand la dispozitia MJ/ANP observatiile redactate in prima faza in grupul de lucru intersindical constituit la nivel national, precum si informarea interna si observatiile in format tabelar realizate de PUBLISIND/SNLP ulterior sedintelor organizate de MMFPSPV, cu scopul de a contribui la o informare corecta si de preferat bilaterala. Adaugam documente care pot facilita interventia MJ/ANP in procesul de elaborare, cu mentiunea ca forma acestor documente este dinamica, corelat cu intalnirile produse si cu observatiile rulate de sindicate.

Se poate remarca cu usurinta ca Anexa VII include cuantumuri fixe salariale care evolueaza pe verticala (nivel functii/nivel studii) si pe orizontala (limita minima/limita maxima) diferit de alte sectoare pentru care sunt prevazute pe orizontala 6 gradatii influentate de vechime si performanta. Fara sa intram in principiile stabilite atat in partea generala cat si in anexa, respectiv plafon de sporuri, majorari etc, observam din start nivelul mic al cuantumurilor salariale in special la agentii de penitenciare, inferior subofiterilor din aparare, toata cariera unui agent concentrandu-se intr-un interval al salariului de baza de minim 1617 lei si maxim 1807 lei (studii superioare) ceea ce este din punctul nostru de vedere mult sub nivelul riscurilor asumate si al respectului pe care aceasta profesie trebuie sa-l impuna.

Asa cum probabil stiti domnule ministru, programul stabilit de MMFPSPV pentru procesul de finalizare a proiectului noii legi-cadru include o noua etapa de consultare a partenerilor sociali care se va produce dupa data de 17 august si pana spre finele lunii. Va propunem sa aveti initiativa de a reuni institutiile din structura de aparare nationala intr-un demers comun orientat pe elaborarea si aprobarea unei Legi speciale de salarizare pentru structura de aparare nationala, similar legii pensiilor militare de stat, avand in vedere diferentele esentiale intre sistemul de salarizare din structura noastra si salarizarea generala din sectorul public, diferente fundamentale, vizibile inclusiv in actualul proiect al legii-cadru pentru 2016, generate de natura profesiei noastre dar si ca efect al unei salarizari anterioare proiectate din start in mod diferit.

Recomandari SNLP:

La fel cum am sfatuit MJ/ANP inca din anul 2009, o facem si acum. Plecand de la un sistem salarial format preponderent din sporuri, la tranzitia spre un alt sistem de salarizare in care sporurile sunt permise doar in limita unui plafon procentual, singura modalitate de evitare a unor pierderi si chiar de crestere a salariilor este includerea in salariul de baza a majoritatii elementelor salariale pastrand un procent cat mai mic din venit, sub forma de sporuri.

Evident ca in prezent aceasta s-ar traduce prin cresterea calculata atent a cuantumurilor prevazute in grila propusa insa acest demers poate fi temeinic fundamentat, o regula de baza prevazuta in noua lege fiind cea conform careia „nimeni nu pierde, comparativ cu castigul salarial existent”. Propuneri de tipul includerii sporurilor structurale (permanente) in salariul de baza vor fi facute si de federatiile/confederatiile sindicale pentru toate sectoarele de activitate. Acest concept trebuie extins in cazul nostru avand in vedere specificul activitatii si al salarizarii existente.

La momentul 2009 angajatorul a respins recomandarile SNLP apreciindu-le ca distructive, chiar contrare intereselor angajatilor si a exprimat aceasta pozitie prin mesaje anti-SNLP asumate de directorul general ANP, transmise in sistemul penitenciar. S-a marjat in continuare pe coeficienti cat mai mari si sporuri multe, un sistem imposibil de implementat, anii urmatori confirmand conceptia nejustificat de fantezista a ANP. Lipsa de viziune a dus la pierderea unui tempo important, structura de aparare intrand intr-o noua era salariala incepand cu 2010 intr-un mod haotic, dominat de sume compensatorii cu caracter tranzitoriu constituite ca supape de rezerva pentru inghetarea salariilor, pentru ca altfel s-ar fi produs diminuari.

Incercarea de descifrare a unui fluturas de salariu in prezent este o provocare si pentru marii finantisti ai tarii. SNLP se pune la dispozitie cu diverse propuneri tehnice privind solutii de evitare a unor diminuari salariale in viitor, prin implementarea noii legi-cadru. Suntem unici inclusiv in structura de aparare prin modul in care sunt formate salariile noastre si afirmam cu fermitate ca MJ/ANP trebuie sa manifeste maxima determinare pentru protejarea si cresterea meritata a salariilor din sistemul penitenciar. SNLP face deja acest lucru.


Cu deosebita consideratie


Stefan Teoroc
Presedinte SNLP
Presedinte Federatia PUBLISIND

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu