Nr. 339/SNLP/28.07.2015
Catre,
Ministrul Justiei
Domnul Robert Marius Cazanciuc
Directorul
General al Administratiei Nationale a Penitenciarelor
Domnul chestor
de penitenciare Catalin Claudiu BEJAN
Stimate domnule ministru
Stimate
domnule director general,
SNLP pune la dispozitia MJ/ANP proiectul Legii-cadru privind salarizarea
personalului platit din fonduri publice pentru anul 2016.
Initiatorul proiectului, MMFPSPV a demarat consultari cu partenerii sociali
pe tema proiectului incepand cu a doua saptamana
din luna iulie 2015. In calitate de federatie sindicala reprezentativa la
nivelul a doua sectoare de activitate (administratie publica si asistenta
sociala) si trei grupuri de unitati (penitenciare, media, mediu), Federatia
PUBLISIND care include in componenta 68 de sindicate (printre care SNLP),
respectiv 44.000 membri, a participat la intalnirile organizate de MMFPSPV
precum si la intalniri organizate de structurile sindicale relevante din
sistemul public.
Pana la aceasta data, insa, initiatorul nu a pus in mod oficial la
dispozitia sindicatelor anexa nr. VII a proiectului,
corespunzatoare familiei ocupationale „aparare, ordine publica si siguranta
nationala” din care face parte si sistemul administratiei penitenciare. Conform
informarilor realizate de MMFPSPV, anexele care nu au fost puse inca la
dispozitia sindicatelor au fost directionate de initiatorul proiectului catre
ministerele de resort carora le revine raspunderea consultarii partenerilor
sociali.
SNLP a asteptat rabdator convocarea unei intalniri de catre MJ sau cel
putin de catre ANP cu organizatiile sindicale
reprezentative la nivelul grupului de unitati ANP, intalnire care nu s-a
realizat, motiv pentru care avem dreptul sa devenim ingrijorati. Am fi tentati
sa prezumam buna credinta a angajatorilor nostri care fie au o anumita
strategie, fie nu sunt in cunostinta de cauza, insa aflam cu enervarea de
rigoare faptul ca la ministerul vecin si coleg, respectiv MAI, marti 21 iulie
2015 a avut loc intalnirea dintre minister si sindicate avand in dezbatere
exact Anexa VII pe marginea careia au fost conturate observatii aprofundate.
Avand sentimentul ca asistam la un film deja vizionat de mai multe ori, precum
si din lipsa acuta de timp, alegem sa renuntam la rolul de partener social mai mult sau mai putin consultat asumandu-ne o pozitie care nu ne este
in mod normal atribuita. SNLP pune la dispozitia MJ/ANP proiectul
legii-cadru precum si anexa VII, impreuna cu un format tabelar in care am
structurat partea generala a legii prin comparatie cu Legea nr. 284/2010. Mentionam
ca sindicatele au primit de la initiator proiectul in format needitabil motiv
pentru care SNLP a trecut la treaba si a rescris textul integral. In prezent SNLP
are in curs de redactare (format editabil) si Anexa VII, inclusiv grila de
salarizare, anexa fiind procurata prin metode proprii si nu prin cele normale
care s-ar fi incadrat in parametrii parteneriatului social.
In functie de interesul pe care MJ/ANP il manifesta in continuare pentru
dialog, pentru constituirea unui front comun de lucru si pozitie intre
angajator si angajatii reprezentati prin sindicate, in vederea ajustarii proiectului in conformitate cu interesele institutionale
inclusiv ale masei de salariati din penitenciare, greu incercati in ultimii
ani, SNLP isi exprima disponibilitatea de comunicare si de participare la
elaborarea propunerilor privind salarizarea din sistemului penitenciar. Trebuie
avut in vedere faptul ca noua lege schimba dramatic intregul sistem de
salarizare desi evident ca include principii consacrate la nivel cel putin teoretic, incepand cu anul 2010.
Manifestand deschidere, dam tonul la transparenta punand la dispozitia
MJ/ANP observatiile redactate in prima faza in grupul de
lucru intersindical constituit la nivel national, precum si informarea interna
si observatiile in format tabelar realizate de PUBLISIND/SNLP ulterior
sedintelor organizate de MMFPSPV, cu scopul de a contribui la o informare
corecta si de preferat bilaterala. Adaugam documente care pot facilita
interventia MJ/ANP in procesul de elaborare, cu mentiunea ca forma acestor
documente este dinamica, corelat cu intalnirile produse si cu observatiile
rulate de sindicate.
Se poate remarca cu usurinta ca Anexa VII include cuantumuri fixe salariale
care evolueaza pe verticala (nivel functii/nivel studii)
si pe orizontala (limita minima/limita maxima) diferit de alte sectoare pentru
care sunt prevazute pe orizontala 6 gradatii influentate de vechime si performanta.
Fara sa intram in principiile stabilite atat in partea generala cat si in
anexa, respectiv plafon de sporuri, majorari etc, observam din start nivelul
mic al cuantumurilor salariale in special la agentii de penitenciare, inferior
subofiterilor din aparare, toata cariera unui agent concentrandu-se intr-un
interval al salariului de baza de minim 1617 lei si maxim 1807 lei (studii
superioare) ceea ce este din punctul nostru de vedere mult sub nivelul
riscurilor asumate si al respectului pe care aceasta profesie trebuie sa-l
impuna.
Asa cum probabil stiti domnule ministru, programul stabilit de MMFPSPV
pentru procesul de finalizare a proiectului noii
legi-cadru include o noua etapa de consultare a partenerilor sociali care se va
produce dupa data de 17 august si pana spre finele lunii. Va propunem sa aveti
initiativa de a reuni institutiile din structura de aparare nationala intr-un
demers comun orientat pe elaborarea si aprobarea unei Legi speciale de salarizare pentru structura de aparare nationala,
similar legii pensiilor militare de stat, avand in vedere diferentele
esentiale intre sistemul de salarizare din structura noastra si salarizarea generala
din sectorul public, diferente fundamentale, vizibile inclusiv in actualul
proiect al legii-cadru pentru 2016, generate de natura profesiei noastre dar si
ca efect al unei salarizari anterioare proiectate din start in mod diferit.
Recomandari SNLP:
La fel cum am sfatuit MJ/ANP inca din anul 2009, o facem si acum. Plecand de la un sistem salarial format preponderent din sporuri, la
tranzitia spre un alt sistem de salarizare in care sporurile sunt permise doar
in limita unui plafon procentual, singura modalitate de evitare a unor pierderi
si chiar de crestere a salariilor este includerea in salariul de baza a
majoritatii elementelor salariale pastrand un procent cat mai mic din venit,
sub forma de sporuri.
Evident ca in prezent aceasta s-ar traduce prin cresterea calculata atent a
cuantumurilor prevazute in grila propusa insa
acest demers poate fi temeinic fundamentat, o regula de baza prevazuta in noua
lege fiind cea conform careia „nimeni nu pierde, comparativ cu castigul
salarial existent”. Propuneri de tipul includerii sporurilor structurale
(permanente) in salariul de baza vor fi facute si de federatiile/confederatiile
sindicale pentru toate sectoarele de activitate. Acest concept trebuie extins
in cazul nostru avand in vedere specificul activitatii si al salarizarii
existente.
La momentul 2009 angajatorul a respins recomandarile SNLP apreciindu-le ca
distructive, chiar contrare intereselor angajatilor si a exprimat
aceasta pozitie prin mesaje anti-SNLP asumate de directorul general ANP, transmise
in sistemul penitenciar. S-a marjat in continuare pe coeficienti cat mai mari
si sporuri multe, un sistem imposibil de implementat, anii urmatori confirmand conceptia
nejustificat de fantezista a ANP. Lipsa de viziune a dus la pierderea unui
tempo important, structura de aparare intrand intr-o noua era salariala incepand
cu 2010 intr-un mod haotic, dominat de sume
compensatorii cu caracter tranzitoriu constituite ca supape de rezerva
pentru inghetarea salariilor, pentru ca altfel s-ar fi produs diminuari.
Incercarea de descifrare a unui fluturas de salariu in prezent este o
provocare si pentru marii finantisti ai tarii. SNLP se
pune la dispozitie cu diverse propuneri tehnice privind solutii de evitare a
unor diminuari salariale in viitor, prin implementarea noii legi-cadru. Suntem
unici inclusiv in structura de aparare prin modul in care sunt formate
salariile noastre si afirmam cu fermitate ca MJ/ANP trebuie sa manifeste maxima
determinare pentru protejarea si cresterea meritata a salariilor din sistemul
penitenciar. SNLP face deja acest lucru.
Cu deosebita consideratie
Stefan Teoroc
Presedinte SNLP
Presedinte Federatia PUBLISIND
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu