Sursa: www.snlp.ro
COMUNICAT DE
PRESA
„Muncim pe
datorie, rusine sa va fie!”
Miting la Administratia Nationala a Penitenciarelor –
13 august 2015, ora 09,00
Conferinta de
presa la Blocul National Sindical – 12 august 2015, ora 12,00
· Sindicatul National al Lucratorilor de Penitenciare (SNLP) organizeaza Mitingul „Muncim pe datorie, rusine sa va
fie!” joi 13 august 2015 incepand cu ora 09,00 la sediul Administratiei Nationale a
Penitenciarelor (Bucuresti, sectorul 2, strada Maria Ghiculeasa nr 47) ca
urmarea a nerespectarii ultimatumului (10.08.2015) stabilit de SNLP pentru
plata integrala a drepturilor salariale restante de opt luni. In functie de
raspunsul angajatorilor, SNLP va continua protestele pe termen nedeterminat.
·
Incepand cu data de 13 august 2015 toti salariatii din penitenciare vor purta banderole negre,
in semn de sustinere a actiunilor declansate de SNLP si de doliu
pentru pierderea demnitatii unei profesii.
· Anuntam organizarea unei Conferinte de presa pe data de 12 august 2015,
ora 12,00 la sediul Blocului National
Sindical (Bucuresti, sector 3, Strada Turturelelor nr 11 A, clădirea Phoenicia
Business Center, etaj 3). Vor fi detaliate revendicarile si se va prezenta
calendarul de actiuni sindicale decise de SNLP. Se pun la dispozitie mape de
presa cu documente integrale inclusiv ER.PLAN (Strategie de urgenta /
Sistem-standard) - propus de SNLP (finantare externa). Participa
presedintele BNS – Dumitru Costin.
Ministerul Justitiei (MJ) in complicitate cu
Administratia Nationala a Penitenciarelor (ANP)
au depasit L.I.M.I.T.A. de toleranta a personalului:
Lasitate-Incapacitate-Minciuna-Incompetenta-Tradare-Abuz
|
·
Lasitatea –
materializata in fuga de raspundere si de dialogul social; MJ si ANP nu reactioneaza si nu-si indeplinesc atributiile legale decat
sub amenintarea protestelor, prima tendinta fiind de ignorare sau chiar de
incalcare a legilor. Pentru emiterea unor ordine obligatorii prin lege, MJ a reactionat
cu patru luni intarziere doar dupa ce a fost aprobata organizarea unui miting
la sediul MJ pe data de 4 martie 2015. La distanta de inca patru luni de
atunci, drepturile reglementate prin ordinele respective sunt inca restante.
·
Incapacitatea -
de a identifica solutii pentru finantarea decenta a sistemului penitenciar criticat aspru dar zadarnic de mass-media si de opinia publica pentru
conditiile invechite de detentie, de siguranta si de munca. MJ/ANP prefera sa
induca public o situatie stabila si sigura a sistemului penitenciar decat sa
admita carentele si sa sa evidentieze riscurile, fundamentand solicitari pentru
finantarea corespunzatoare.
·
Minciuna – ridicata la rang de strategie prin care ANP incearca sa mentina pacea sociala benefica stabilitatii
posturilor inalte, dezorientand salariatii prin decizii si informari haotice,
indicand termene false de plata a unor restante salariale si asumand promisiuni
fara fundament, niciodata puse in practica.
·
Incompetenta - MJ/ANP
a dus la lipsa bugetului si a normelor de aplicare a legislatiei care impune compensarea muncii prestate peste timpul normal de lucru,
decontarea unor drepturi statutare sau acordarea unor majorari salariale decise
de guvern inca din anul 2014; prelungirea unor demersuri pana la pierderea
scopului si deturnarea interesului; lipsa de profesionalism si de reactie,
MJ/ANP multumindu-se sa studieze de la distanta si sa copieze selectiv
demersurile colegilor din politie (MAI).
·
Tradarea - propriului personal suprasolicitat si trimis
in misiuni riscante, fara dotari si forte
corespunzatoare, conform legii; accentul pe sanctiuni ca unica modalitate de
motivare si de stimulare a performantei. MJ/ANP contabilizeaza sute de mii de
ore suplimentare de munca necompensate, in crestere permanenta, fara nicio
tresarire, masura sau solutie.
·
Abuzul – de putere manifestat prin decizii
unilaterale, netransparente, prin
incalcarea Acordului colectiv de munca si atitudine aroganta in relatia cu
sindicatele. Ignorarea solicitarilor punctuale, periodice ale SNLP in planul
drepturilor salariatilor.
REVENDICARI / MOTIVE
· DEBLOCAREA (FINANTAREA) DE URGENTA A 1.000 DE POSTURI
VACANTE (OCUPARE PRIN CONCURS)
Numarul de posturi prevazute pentru sistemul
penitenciar este mult sub limita prevederilor legale. Afirmatia este probata de primele aplicari (2015) ale standardelor
propuse de SNLP care indica un necesar real de posturi aproape dublu
fata de cel existent. In prezent, pentru sistemul penitenciar sunt
prevazute 15.500 posturi dintre care 3.000 sunt vacante in mod constant in
ultimii 8 ani. Raportul personal/detinuti (1:3) este alterat prin
comparatie cu alte state UE avand in vedere faptul ca in Romania absolut toate
misiunile cu detinuti sunt efectuate de personalul din penitenciare inclusiv
escortare/transfer, iar unitatile si dotarile sunt uzate moral si insuficiente.
Romania cheltuie mai mult cu plata unor procese pierdute decat cu investitiile
in conditii de detinere/munca.
· COMPENSAREA ORELOR SUPLIMENTARE CU TIMP LIBER SAU PRIN
PLATA UNOR MAJORARI SALARIALE
Schema de personal subdimensionata (necesar minim crestere: 50%) suprapusa pe capacitatea legala de
detinere mult depasita (necesar minim crestere: 30%) genereaza suprasolicitarea
personalului existent (12.500 salariati) si implicit un numar enorm de ore
suplimentare de munca (500.000) imposibil de compensat si in crestere
permanenta. Efectele insuficientei resurselor sunt resimtite strict de salariatii
actionati in instanta in nume propriu, lipsiti de orice protectie fizica sau
juridica. In plus, functionarii cu statut special din sistemul administratiei
penitenciare muncesc pe datorie, asteptand de aproape un an drepturile
datorate.
· ACHITAREA DREPTURILOR CUVENITE PERSONALULUI LA ZI SI
FARA RESTANTE ISTORICE
Nu au fost achitate drepturile salariale hotarate de
Guvernul si Parlamentul Romaniei in anul 2014 pentru personalul din structura
de aparare nationala. Personalul din penitenciare
nu a beneficiat niciodata in istoria sistemului de echipament pe anul in
curs ci doar sub forma de restanta pentru anul anterior. Echipamentul
achizitionat in anul 2014 este de o calitate foarta slaba chinuind salariatii
pe canicula si cuprinde un numar mult mai mic de articole in comparatie cu alte
institutii din structura de aparare nationala (in consecinta si valoarea
acestuia este mult mai mica). In penitenciare nu au fost acordate majorarile
salariale decise in 2014 pentru munca in zile de repaus saptamanal sau sarbatori
legale (care se platesc in celelalte institutii din structura de aparare din
luna ianuarie 2015). Asistentii sociali
si personalul medical nu beneficiaza nici in luna august 2015 de majorarea de 100
de lei brut cuvenita conform OUG 70/2014. Statutul special aprobat prin lege
organica in anul 2004 include drepturi care nu au fost niciodata acordate.
MJ/ANP nu stiu sa raspunda daca beneficiem sau nu de vouchere de vacanta si in
ce conditii.
· SANCTIUNI/DEMITERI PE CRITERII DE INCOMPETENTA A VINOVATILOR DIN CONDUCEREA ANP
Nu se respecta Acordul colectiv in vigoare privind
regimul zilei de 29 iunie (ziua personalului din
sistemul penitenciar – stabilita ca avand regimul unei zile de sarbatoare
legala). Sunt emise adrese confuze (secrete pentru sindicate) care indruma gresit
unitatile in materie de drepturi asumand interpretari pe langa lege si termene
care nu se respecta. Nu sunt respectate dispozitiile legale si regulamentare
care stabilesc numarul de salariati pentru fiecare misiune si nici normele de
personal pe domenii. Pentru a suplini lipsa de resurse umane, angajatii
disponibili primesc atributii suplimentare prin anexe ale fiselor posturilor,
astfel incat un agent este utilizat abuziv pentru o medie de 2-3 posturi avand
fise de post universale adaptate la toata gama de misiuni din anumite sectoare.
Din acelasi motiv agentii sunt obligati sa exercite pe termen nedeterminat (si
peste 10 ani) atributiile unor posturi de ofiteri inclusiv cu functie de
conducere, prin decizii ale directorilor de unitati emise ilegal, nefiind
remunerati ci doar sanctionati daca gresesc. Sunt incalcate prevederile care
stabilesc limita de timp pentru imputernicirile pe posturi.
· ASUMAREA DE MINISTRUL JUSTITIEI A TERGIVERSARILOR IN
PLAN NORMATIV/SALARIAL, ASUMAREA NETRANSPARENTEI
MJ a consacrat ca „tactica anti-personal” evitarea sau
cel putin intarzierea deliberata a emiterii unor norme metodologice atribuite de lege in sarcina ordonatorului principal
asigurand astfel premisele respingerii unor procese viitoare pentru
revendicarea drepturilor legale pe motivul... lipsei normelor metodologice.
Astfel, in timp ce alte institutii au emis norme pentru aplicarea legislatiei
unitare de salarizare, la nivel MJ/ANP se afirma neaplicarea legii, aceeasi
tactica fiind aplicata si in cazul majorarilor salariale (intarzieri de 4 luni
in emiterea normelor, intarzieri de 8 luni in acordarea drepturilor). Modificarea
statutului special cu denumirea de politie penitenciara este in faza de proiect
de doi ani. MJ/ANP ignora cu relaxare solicitarile multiple ale SNLP de
convocare (obligatorie prin Acord colectiv) a Comisiei mixte privind sistemul
penitenciar si de asumare a unor decizii clare in plan salarial precum si de
prioritizare a problemelor identificate de SNLP (dintr-o lista de 75 de
probleme sesizate au fost discutate partial, intr-un interval de 6 luni doar 5
subiecte). SNLP nu a fost consultat de MJ/ANP pe marginea proiectului
legii-cadru privind salarizarea personalului platit din fonduri publice (2015).
· PROTECTIE / CONDITII DE MUNCA
Personalul din penitenciare nu beneficiaza de
protectia impusa prin statut special, fiind
expus impreuna cu familia agresiunilor si proceselor puse pe rol de detinuti
mai ales ca urmare a precaritatii conditiilor si acordarii drepturilor, efecte
ale subfinantarii si nu ale lipsei de profesionalism. Sprijinul juridic si
material este acordat strict de sindicat in limita resurselor. Simpla
declansare a urmaririi penale sau inceperea actiunii penale atrage pierderi
salariale uriase pentru un functionar. Lipsesc sporurile de pedeapsa pentru agresarea
salariatilor de catre detinuti. Conditiile de munca corespund anilor ’70 siguranta
misiunilor si a perimetrelor fiind garantata prin efort profesional, fizic si printr-un
volum disproportionat de munca. Accesul la apa in zilele toride se permite
alternativ personal/detinuti. Vestiarele cu dusuri sunt existente doar in
cateva unitati. Regulile minime europene sunt calibrate pentru Europa nu pentru
Romania, fiind totusi stricte doar pentru detinuti nu si pentru personal.
Contact
Stefan
Teoroc – presedinte SNLP
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu