luni, 19 octombrie 2015

ANP - protector al abuzurilor comise asupra salariaţilor

Captura de ecran din 2015.10.17 la 16.39.46Articol preluat de pe www.snlp.ro

Majorari salariale calculate gresit. ANP - din nou pe banda gresita!

Motto: "daca toate masinile vin spre tine, esti pe banda opusa" (legea lui Murphy)
ANP se defineste din nou ca singura institutie care interpreteaza o norma pozitiva, in defavoarea salariatilor. Am amanat devoalarea ultimelor abuzuri comise de ANP in cadrul relatiilor de munca cu proprii salariati, construind de cateva saptamani probabil cel mai documentat demers SNLP din ultimul timp (demarat in luna august 2015), prin care demonstram erori grave in calculul drepturilor cuvenite salariatilor care beneficiaza de majorari salariale.

In spiritul strategiei normale a SNLP, inainte de a publica anumite situatii si de a escalada demersurile noastre, facem tot posibilul pentru incadrarea corecta a situatiilor, informandu-ne corespunzator, precum si pentru solutionarea problemelor. Am sesizat situatia, am depus la ANP adrese prin care am semnalat problemele, am pus la dispozitie cadrul legal, am propus interpretari si am invocat modul de lucru din institutii similare.


In cadrul unei corespondente ample intre SNLP si ANP, administratia a ales sa faca scut in jurul abuzului, protejand cu orice pret neprofesionalismul si pe ai sai exponenti anepisti de seama, printre care celebra doamna Petrovici (care a furat si sarbatoarea de 29 iunie) se regaseste la loc de seama. Am invocat legislatia care reglementeaza accesul liber la informatiile de interes public, am depus reclamatii si am cerut cercetari pentru depasirea termenelor legale de raspuns. Fara niciun succes. ANP este tare pe pozitie, consecvent in eroare si protector cu proprii experti debusolati, prin aceasta impingandu-ne din nou catre masuri extreme prin care ne vom cere public drepturile dar si in instantele de judecata.

Care este de fapt speta in cauza? Ulterior adoptarii legislatiei prin care s-a decis plata majorarilor salariale de 50%, 75% si de 100 de lei, prin adrese transmise in teritoriu, ANP a instructat unitatile subordonate privind modalitatea de calcul, impunand o interpretare eronata asa cum reiese din petitia de mai jos (nr. 385/24.09.2015):
Catre
Directorul General al Administratiei Nationale a Penitenciarelor
Domnul chestor de penitenciare Catalin Claudiu BEJAN

Stimate domnule director general

Subscrisul Sindicatul National al Lucratorilor de Penitenciare, prin presedinte Stefan Teoroc, cu sediul in Bucuresti, strada Maria Ghiculeasa, nr. 47, et. 7, cam. 710, sector 2, va solicitam aplicarea dispozitiilor legale privind salarizarea personalului platit din fonduri publice a Legii nr. 285/2010 art. 5 alin. 1, respectiv recalcularea drepturilor salariale si plata diferentelor rezultate pentru toti angajatii din sistemul penitenciar care au beneficiat pe parcursul anilor 2014 si 2015 de urmatoarele majorari ale salariului lunar:
  • 75% pentru orele lucrate in zilele de sarbatori legale si repaus saptamanal
  • 50% pentru lucrarile de exceptie sau misiuni speciale
  • 100 lei pentru personalul din sectorul medical din sistemul penitenciar 
In argumentarea solicitarii noastre precizam ca Legea nr. 285/2010 art. 5 alin 1 prevede: “Pentru personalul militar, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare se majorează valoarea soldei lunare/salariului lunar, determinată potrivit prezentei legi, astfel încât majorarea cotei contribuţiei individuale de asigurări sociale de stat, stabilită prin legea care reglementează sistemul unitar de pensii publice, să nu conducă la diminuarea sau creşterea venitului net realizat lunar din solde/salarii de aceste categorii de personal.” 

Contrar prevederii susmentionate, Directia Economico-Administrativa din ANP a emis adrese prin care s-a impus unitatilor subordonate sa incalce dispozitiile legale si sa nu aplice majorarea CAS, ceea ce a condus la o diminuare a venitului salarial net al salariatilor carora li s-au achitat majorari. In cuprinsul adreselor nr. 29518/30.03.2015 (majorare 75%), 30135/02.04.2015 (majorare 100 lei) 50228/25.08.2015 (majorare 50%) a fost inclus textul: „asupra acestei majorari nu se aplica majorarea CAS, cuantumul acesteia fiind cuprins in salariul brut realizat la care se calculeaza cotele contributiilor aferente, conform metodologiei prezentata in macheta atasata.“

Avand in vedere prejudiciul material pe care l-au suferit o mare parte dintre angajatii din sistemul penitenciar  ca efect al adreselor susmentionate transmise de catre DEA ANP, actiuni in mod evident deliberate si asumate desi contrare legii, solicitam incetarea imputernicirii directorului Directiei Economico - Administrative din ANP  dna Petrovici Gabriela si sesizarea comisiei de disciplina pentru  abaterile disciplinare savarsite de dna Petrovici Gabriela conform Legii 293/2004 republicata, art. 69 lit. b) si p), respectiv art. 48 lit. a), d) si g). Totodata ne aratam convingerea ca veti adopta masurile necesare pentru corectarea de urgenta a situatiei in privinta drepturilor care urmeaza a fi acordate personalului in viitor.

Prezenta constituie procedura prealabila conform legii.
Meciul de ping-pong cu adrese intre SNLP si ANP s-a prelungit deja prea mult. SNLP a decis astfel transmiterea de petitii catre alte institutii, decizie pusa deja in practica, precum si escaladarea modalitatilor de actiune sindicala de la nivel moderat la nivel de urgenta, urmand a se stabili organizarea de proteste daca ANP merge pe aceeasi linie de opacitate, de autism institutional aratand ostilitate la orice sesizare sau initiativa SNLP, indiferent de forta argumentelor.

Nu reusim nicicum sa ne convingem angajatorul ca greseste chiar daca este evident si chiar daca toate celelalte institutii similare inclusiv MJ au o interpretarea contrara modului de lucru al ANP. Legea nr. 285/2010 reglementeaza, teoretic, salariazarea pentru anul 2011 insa include mai multe tipuri de prevederi respectiv prevederi a caror aplicare este limitata in timp prin formularea stricta a textului sau prevederi care au aplicare nelimitata in timp cum este cea la care ne-am referit cand am sesizat eroarea comisa de ANP.

Daca modul de calcul al drepturilor salariale (inclusiv a cotei contributiei individuale de asigurari sociale de stat) stabilit prin Legea nr. 285/2010 ar fi fost valabil doar pentru anul 2011, asa cum sustine ANP, incepand cu anul 2012 aceasta cota a contributiei ar fi trebuit calculata pe principii diferite care insa nu au mai fost reglementate prin alte acte normative care sa abroge regula stabilita prin Legea nr. 285/2010. Situatia este clara din punctul nostru de vedere iar ANP ar trebui sa procedeze de indata la corectarea greselii si la completarea platilor catre salariati, conform legii. Stim insa ca nu este usor sa recunosti o astfel de greseala cu un impact consistent si ca se va incerca consolidarea actualei interpretari anepiste chiar daca este complet razna. Insa nici noi nu ne vom lasa!

Corespondenta SNLP-ANP

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu